الاثنين، سبتمبر 20، 2010

معتقل المغول (مبنى الجرافيك)

كنت حكيت ليكوا عن المطبعه وهي غرفة التعذيب الاساسيه في المعتقل.دلوقت هعرفكوا بباقي الزنازين اأأاقصد (الاتيليهات)
المبني عباره عن تلات ادوار كل دور فيه اتيليه وطبعا الاتيليه اللى في الدورالتالت: هو الجحيم بعينه .من اول ارتفاع السلالم .والكأبه اللي فيه ..الشمس خابطه في طول النهار ولا كأننا علي خط الاستواء ده للي بيفهم في الجغرافيا .وكان الجو فيه نار .حاجه كده تشجع على الشغل .وانت فوق محدش بيسأل فيك ولا يعبرك .ودي حاجه تانيه تظبت المود .الارض بلاط من نوع الموزاييك بتاع زمان .مهما تحاول تعرف لونه مش هتقدر .اصل الارض ما اتمسحتش من قرون.والحيطان لونها رمادي موقعه باقلام رصاص من نوع (فبر كاسل )باسم الضحايا من الفنانين امثالي وعليها بصمات الايادي ملطشه باحبر الشيني من نوع (روترنج)و لطشات فنيه من فرشه (رفايل)بوزها معوج من الاضطهاد الفني
الكراسي من الخشب المسوس والمحفور عليه بالكتر انتقاما من الاشياء اللي بنرسمها.من اول الطبيعه الصامته من تماثيل وقماش وكل انواع الجماد الصامت .للكائنات الحيه الشريره المتخفيه تحت اسم الموديلز.
مكنش في استندات في الاتيليهات .كنت بجيب كرسي واسند الشاسيه على ضهره لغاية ماجالي انبعاج في العمود الفقري(شايست يعني)ومفيش ستاير على الشبابيك علشان نبقي شيش بيش ويحولونا على التأهيل المهني .كان  في اخر الزنزانه اوضه متطرفه عباره عن جحر يسمي البوفيه وكان عم سامي هو (الاتيليه بوي ) زي الاوفيس بوي كده .وكان متخصص في عمل (الفارسكور)يعني الينسون باللبن للمابيقعدوش على القهاوي.وكمان الشاي البوسته.والله زمان كنت بحب الفارسكور ده اوي.
كنت لما اقعد في الاتيليه ده كنت بحس بالقهر في نفس الوقت بيتملكني غباء مالهوش حل وحاله من الخرس المؤقت .ومع نهاية المشروع يجيلي حالة بارانويا حاده .مع غسيل مخ من التعذيب.
الدور التاني:
ما يتخيرش عن التالت من حيث المواصفات القياسيه.لوشافه اي مهندس انشائي من اللي بنوا سجن طره هيقول عليه تمام التمام.
وده يهيئك نفسيا للحفر البارز.
ابلاكاش فنلندي واسبيد بول:
ادوات حفر الخشب .دي ماده من المواد اللي بندرسها .ولازم يكون ليها عده زي النجارين كده .تتكون من :
خشب ابلاكاش فنلندي لزوم الحفر عليه
صنفره خشابي و كمان مبرد خشابي
حبر شيني اسود ومنيل على دمغنا وحبر كينو اسود وكمان الوان.الحبر الكينو ده رحته عامله زي بلاعات الصرف الصحي
سلاح ابيض (اسبيد بول و كتر)ده للحفر
مش بس كده ده في عدد كتييير .
كان عندنا دكتور بيدرس لينا مادة الحفروكان بيطلع عين الدفعه من اول رسم الاسكيز والمعاناه اللي كنا بنعانيها من كلامه  من اول قولتلك عيد ..طب عيد لغاية روح يا بابا شفلك كليه تانيه غير هنا.لغاية درجات المشاريع المهببه اللي كان بيديهلنا في التحكيم ولا نافع معاه مدرسه تعبيريه ولا حتي تأثيريه ده حتي لو كنت (رامبرنت) نفسه برضه هيقولك روح يا بابا من هنا ..بس منكرش انه هو اللي خلاني حفارة جرافيك.
فاكرين الرولة وتحبير الاكلشيه وورق الجرايد ونطبع وتطلع الطبعه مهزوزه ويجلنا فذع انساني كل مره..ايااام ما تتنسيش
الدور الاول :
المشهد نهار داخلي .ستاير سودا .دكتور قاعد جوه .فنانين قاعدين يرسموا .يسود الصمت المكان الا من اصوات الريشه وهي بتخربش علي الورق الكانسون .اضاءه نيون زي بتاعة الحمامات تعملك حول في عنيك الاتنين وتقريبا تؤدي الي العمي المؤقت.
الاتيليه ده كان منظور من اللي رايح واللي جاي علشان جنب اوضة الدكاتره.
على فكره انا مكنتش بقعد في الاتيليه كنت بقعد في الطرقه اللي قدامه على السلم اصل الريحه جوه كانت مش ولابد يعني
وده هو بختصار المبني الازلي المسمي بمعتقل المغول.
المره الجايه مناظر
قصه ولا مناظر!!!!!!!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق