الثلاثاء، أغسطس 17، 2010

فنون جميله ... هيه هيه

انا لمياء... ده اسمي.
كنت عايزه أدخل كلية الفنون الجميلة.
كان كل اللي بتمناه إني أنجح في إمتحان القدرات وأجيب مجموع .مش مهم كام في الميه بس كنت بدعي وأقول ياااارب أدخل فنون جميلة.
كنت هطير من الفرح لما جتلي بطاقة الترشيح مكتوب فيها فنون جميلة قسم الفنون. نطيت من الفرحه ومكنتش مصدقه إن حلمي إتحقق ودي كانت أهم لحظه في حياتي كلها.


رحت على الكليه و انا في غاية السعاده مش مصدقه نفسي. معقول إني دخلت محراب الفن أخيرا دخلت من البوابه وانا حاسه إني مش عارفه أتنفس من الفرحه.. أيوه بجد .المهم دخلت المحراب وقفت عند البوابه أتفرج على الكليه و مشيت خطوتين وانا بتلفت حواليه و بتفرج على المكان: مبني العميد, البرجوله, مبني عبود, قسم الديكور, النحت, مبني عماره, وأخيرا مبني الجرافيك حبيب قلبي وده بأه الكلام عنه كتييير.


المهم... دخلت مبنى المكتبه أل إيه علشان الكشف الطبي. و النبي شوفتوا حاجه زي دي المكتبه فيها الكشف الطبي قابلتني واحدة  في وفتحت كتاب غريب رهيب عجيب وقالتلي شايفه إيه بصيت وعينكوا ما تشوف إلا النور شخابيط لخابيط قلتلها ايه ده قالتلي ده اختبار عمى الالوان. بلمت وتنحت في وشها ياااه عمى اللوان هو لسه فيه كده . ده كان اول تعامل مع حد من جوه المحراب قصدي كلية الفنون الجميله وحسيت ان العالم اللي انا دخلته ده عالم غريب معزول عن الدنيا العاديه اللي بره كل اللي يدخله من اول لحظه يتطبع بيه  ويدخل الكبسوله المعزوله .خللي بالكوا من كلمة الكبسوله دي علشان ده بأه اسم المكان اللي بأنتمي إليه دلوقتي. يعني معزولين عن الزمن أو إن الزمن هو اللي بيوقف عندنا.


أول يوم دراسي
صحيت الصبحيه وانا متشوقه اني اتعامل مع الناس في الكبسوله من اول يوم. لبست الجينز والتيشرت اللي اخترت الطبعه اللي عاليه بنفسي ولبست الكوتشي ولميت شعري و استعديت لأهم يوم في حياتي .
ركبت العربيه وشغلت في الكاسيت اغنية ويلوموني بتاعة عمرو دياب و رحت علي الكليه وكانت اول حاجه تقرف قابلتني عارفين هي ايه؟
الشارع زحمه جدا وطبعا ما لقتش مكان اركن فيه. وفجأه شوفته قدامي  ميين؟ 
هو.. هو.. (بس ده مش صلاح الدين الايوبي) ده كان عم فتحي السايس

عم فتحي ؟؟؟؟

هناك تعليق واحد:

  1. انا مش مصدق انيك مجبتيش سررررتى ..... ههههه مش انا المفروض اول واحد اعرفك فى الكليه دى ؟؟؟
    لما كانت البريجولا لسه كراسى موزاييك و حتى كانت مليااانة ميه :)))))

    اشجعيك على الكتابة.... حولى تذكرى تفاصيل التفاصيل :)) دى احلى ايام فى حياتنا كلنا.. ايام متتعوضشى

    ردحذف