الثلاثاء، أغسطس 24، 2010

عبد الغني .....الخازن دار بتاع المبني الخشب

عبد الغني :طبعا شايفين صورته .كائن وحيد الخليه ابتسامته العريضه واكله نص وشه الاليف.مش عارفه ولله بيضحك علي ايه وايه اللي مخليه منشكح كده على طول.يمكن من اختلاطه بسكان الكبسوله لسع زيينا .
علي فكره كان عنده تذوق فني على رأي المثل (من عاشر القوم) يعني كان لازم يقول رأيه في المشاريع بتاعتنا .مش بس كده ده كان بيتمتع بسلطه في الكليه وتقريبا كان معاه حصانه زي اخوانا البعده بتوع المجلس اياه.
كان ليه اختصاصات كتييير جدا.من اول مايجي الصبح يفتح باب المبني المتهالك اللي من بقايا حصار السويس .ومنه علي الدشمه اللي عاملينها فوق (الاتيليه).
وكان اخصائي المشاريب بتاعتنا .من اول الاستمورننج (الاصطباحه)وهي عباره عن اظبط مج نسكافيه ممكن تشربه في حياتك.ريحته عباره عن ميكس من ريحة القهوة مع عبق باجور الجاز ممضيه بريحة عبد الغني نفسه (اسبشيال اوردر يعني).بس كان مظبوط تمام.ويا سلام علي اللمون بتاعه يجنن في عز الحر حاجه كده تروق الدم .بس ده لما كان يرضى علينا معشر الفنانين.
اما عن اهم حاجه كانت قدرة (الحلبسه)بلغة مدمني اكل حمص الشام من الشارع خصوصا من مكاني المفضل من العربيه اللي عند كوبري عباس.كانت القدره تتفور في نص ساعه كنا نقف عليها ولا طابور ازمة العيش.وكنا ولا ثورة الجياع اللي هتقوم من وش يوسف بطرس غالي.
كنت لازم اصطبح بخلقة عبد الغني والحلبسه بتاعته وادخل الاتيليه على مغص قولوني حااااد مع احمرار مزمن في العنين ....من الشطه المولعه.
ويا سلام كان  استااااذ في عمايل الشاي البربري   (شاي بحليب) وده بلغة قهاوي وسط البلد زي قهوة البستان وقهوة شيهان (مكاني المفضل )وهي تقع في شارع شامبليون على الرصيف.
والشاي البربري ده عباره عن شاي مغلي في اللبن من غير اضافة الميه.وطبعا اللبن يكون من اللبان بتاع الشارع اللي بيمشي وهو معاه قسط اللبن.ولازم يكون في كوبايه ازاز من نوع ياسين فاكرين الكوبايات دي.وللوصف الدقيق كانت الكوبايات مستهلكه لاقصى حد والازاز بتاعها بقى مشبر على طول  .وكانت الكوبايات دي بتتغسل علي طريقة عربيات الكشري بتاعة الشارع  يعني كشري الدرجه التالته  و ده باختصار وعشان مقلبش بطنهم
اما عن باقي اختصاصات عبده فهي كانت عباره عن شد الشاسيهات وده بلغة اهل الكبسوله وشد الشاسيه معناه في المعجم ..نبل الشاسيه بالميه هو والورقه وتكون من نوع (كانسون او فبريانو) وطبعا عبده كان بيلطع اللزق الميت (المعروف بالاسكوتش) ويشد الورقه علي الشاسيه.
على فكره في كائنات تانيه في الكبسوله من نوع عبد الغني ...وفي انواع تانيه كتيييير بس دول تبع زاهي حواس اثارات يعني...
اسمهم الحركي (الموديلز)........
وما ادراك ما المودلز.....
Posted by Picasa

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق